Lego® Serious Play® Essentials: Principes (deel 4)
De basisprincipes van een LEGO Serious Play workshop
In de schaduw van de traditionele speelgoedwereld, waar LEGO al meer dan twee decennia een bekende naam was, begon de opkomst van videogames in de vroege jaren ’90 het landschap te veranderen. Kinderen speelden anders, en LEGO voelde de noodzaak om te innoveren, niet alleen in speelgoed maar ook in de manier waarop het bedrijf naar strategische ontwikkeling keek. Kjeld Kirk Kristiansen, de toenmalige eigenaar en CEO van LEGO, stond voor een uitdaging: de creatieve en verbeeldingsrijke essentie van LEGO was niet terug te zien in de strategische planningsprocessen van het bedrijf.
Kristiansen sloeg de handen ineen met professoren Bart Victor en Johan Roos van de IMD business school in Zwitserland. Deze samenwerking was gebaseerd op een gedeelde visie dat het ware potentieel van een organisatie ontsloten wordt door haar mensen, en dat strategie iets is dat je beleeft en niet in documenten moet wegstoppen.
Echter, de realiteit binnen veel organisaties, inclusief LEGO, voldeed niet aan deze idealen. Samen met Victor en Roos begon Kristiansen aan een pad van experimentatie en innovatie, met als doel het creëren van een methode die strategische planning niet alleen effectief maar ook levendig en creatief zou maken.
In de volgende paar jaar oefenden de business school professoren hun strategieconcept uit met LEGO-stenen in plaats van de gebruikelijke methoden van woorden, post-it notities, en whiteboards. De basisaanname was dat als je een enorme hoop stenen op de bestuurstafel gooide en mensen vroeg om “hun strategische ideeën te bouwen”, hun verbeeldingen zouden bloeien zoals die van kinderen – en de oefening zou leven geven aan een strategie.
Er was veel gelach en spel in de bestuurskamers tijdens de eerste 45 minuten van deze experimentele sessies. Echter, iets klikte niet en de resultaten bleven uit. De aanvankelijke experimenten met het bouwen van strategische ideeën met LEGO stenen in de bestuurskamer brachten niet meteen de gehoopte vernieuwing.
Het was Robert Rasmussen, destijds directeur van onderzoek en ontwikkeling bij LEGO Education, wiens inzichten en innovatieve benadering het project nieuw leven inbliezen. Robert begon te onderzoeken hoe hij zijn kennis over hoe kinderen leren en zich ontwikkelen kon toepassen in een volwassen setting en strategieontwikkeling.
2001 was een keerpunt voor LEGO SERIOUS PLAY, toen het zichzelf vestigde als een ‘facilitated thinking, communication and problem solving technique for use with organisations, teams and individuals’. De implementatie van de LEGO SERIOUS PLAY etiquette speelde een cruciale rol in het genereren van consistente en reproduceerbare resultaten over diverse groepen heen.
Een opvallend thema dat naar voren kwam tijdens het onderzoek met verschillende teams was het vermogen om het volledige systeem waartoe zij behoorden in beeld te brengen. Deze benadering stelde teams in staat om complexe scenario’s te visualiseren en zich beter voor te bereiden op toekomstige uitdagingen. Door een holistisch beeld te schetsen van hun huidige situatie, inclusief de dynamiek van teamrollen, onderlinge relaties en de bedrijfscultuur, en dit systeem vervolgens te toetsen aan specifieke scenario’s, konden teamleden een dieper vertrouwen, inzicht en betrokkenheid ontwikkelen ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen.
Dit jaar markeerde ook de start van de facilitator trainingen, waarmee de basis werd gelegd voor de eerste gemeenschap van LSP-practitioners.
De reis van LEGO SERIOUS PLAY door deze jaren werd gekenmerkt door zowel uitdagingen als kansen. Het concept moest zijn plek vinden binnen de bredere strategie van LEGO en vechten tegen het speelgoedimago in een professionele context. Het was een tijd van aanpassing, leren en finetunen.
In 2010 onthulde LEGO een nieuwe strategie voor LEGO SERIOUS PLAY, die het pad effende voor een wereldwijde community van facilitators. Door de methode toegankelijker te maken, kon LEGO SERIOUS PLAY zich ontwikkelen tot een standaard in strategische ontwikkeling en teambuilding, ver buiten de fysieke muren van het bedrijf.
De reis van LEGO SERIOUS PLAY, van initiële conceptie tot een wereldwijd erkende strategische tool, illustreert de kracht van innovatie, creativiteit en de onmiskenbare waarde van spelen in een professionele setting. Het verhaal van LEGO SERIOUS PLAY is een inspirerend voorbeeld van hoe traditionele grenzen kunnen worden doorbroken om nieuwe manieren van denken en werken te omarmen, met LEGO stenen als het onwaarschijnlijke maar krachtige middelpunt.
De basisprincipes van een LEGO Serious Play workshop
Een essentieel onderdeel van een LEGO Serious Play workshop is de opbouw naar het objectief
Het belang van skillsbuilding in een LEGO Serious Play workshop om iedereen aan te leren hoe ze kunnen denken in metaforen voor een effectieve deelname.
De vier stappen van het Core Process als de ruggengraat van een LEGO Serious Play workshop
Ontvang in jouw mailbox elke maand een nieuwe portie inspiratie en komt je als eerste te weten wat er beweegt bij Fonkelveer.
Benieuwd naar de vorige Fonkelreflecties? Je kan ze hier vinden.
© 2024 Annelies Smetryns | Privacy Policy | Algemene voorwaarden
Winkel Sluiten